Merkbeleving: Emotie En Loyaliteit Door Merkinteractie - De Bruyn Sign & Print thumbnail

Merkbeleving: Emotie En Loyaliteit Door Merkinteractie - De Bruyn Sign & Print

Published en
4 min read
[=headercontent]Het Belang Van Consistente Merkidentiteit - De Bruyn Sign & Print[/headercontent] [=image]


[/image]


Primair voor de medewerkers, maar eigenlijk voor alle stakeholders of doelgroepen van het merk. Een bekende uitspraak van Sinek in dit verband is: ‘People don’t buy what you do. People buy why you do it - reclame banner.’ Omdat de purpose het bestaansrecht van het merk vertegenwoordigt, is de purpose het kloppende hart van de merkidentiteit

Eerst de visie, dan de missie. Samenvattend: als een merk een gedachtegoed is, dan zijn de merkvisie en de merkmissie of brand purpose als allerhoogste doel en bestaansrecht onmisbare instrumenten (handvatten) om het gedachtegoed te beschrijven. Eén van de veel gestelde vragen is of een purpose maatschappelijk relevant moet zijn? Mijn antwoord is kortweg: nee, althans: niet per definitie.

Dat kan iets zijn dat in meer of mindere mate maatschappelijk relevant is, althans zo wordt ervaren. Maar dat hoeft niet per definitie. De purpose van Coolblue is denk ik een goed voorbeeld: ‘Wij willen een voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgericht ondernemen. reclameborden.’ Het is zowel richtinggevend als zingevend, en tot op zekere hoogte ook maatschappelijk relevant

Advies is om na te denken over wat je allerbelangrijkste doel is en daar vooral eerlijk over te zijn. Dit betekent dat als het je allerbelangrijkste, richting- en zingevende doel is om zoveel mogelijk geld te verdienen, schrijf dát dan op als je purpose. Als dat het bijdragen aan een groter geluk van een groter aantal mensen is (zoals van EHERO), dan is dát de purpose.

26 Branding Elementen Die Elk Succesvol Merk Waardevol ... - De Bruyn Sign & Print

Eén van de grootste kritiekpunten op ‘purposeful positioning’ of op het purpose-denken van organisaties is ‘purposewashing’, afgeleid van greenwashing. In essentie komt die kritiek op het volgende neer: “Ze menen het niet. Het gaat ze louter en alleen om imago en reputatie (reclameborden). Het is vooral voor de bühne. Het zijn woorden, geen daden

En de producten, hoe die ‘gesourced’ en geproduceerd worden én hoe die geprijsd worden, zijn helemaal niet zo ‘purposeful’.”’ Daarom gaat het bij het formuleren van een missie vooral om het vertellen van het eerlijke of het moedige verhaal. Reputatieschade kan ontstaan als het merk een ander, vaak ‘mooier’ plaatje of verwachting schetst naar de binnen- of buitenwereld dan dat zij waarmaakt.

Verlichte Gevelreclame Laten Plaatsen? - De Bruyn Sign & Print



Het gevolg is dat we als medewerker, klant, aandeelhouder of partner op basis van het valse c.q. verkeerde plaatje de relatie met de organisatie of het merk aangaan. Zoals professor Paul de Blot het formuleerde: ’Er is bij organisaties vaak een groot verschil tussen de primaire taal en de secundaire taal.’ Het is dus op zichzelf niet erg als een organisatie als werkelijke doel heeft om ‘zoveel mogelijk geld binnen te harken’ – en zelfs als ze daarin keuzes maakt ten koste van de mensheid, de planeet of de samenleving – zolang de organisatie daar maar eerlijk over is.

Zodat eenieder (medewerker, klant, aandeelhouder of partner) op de juiste gronden kan besluiten óf en wélke relatie zij met die organisatie of dat merk wil aangaan, zonder misleiding. Ter illustratie, het probleem van Sywert van Lienden zit natuurlijk in het buitensporig veel geld verdienen aan mondkapjes, in zeer korte tijd en zonder noemenswaardig risico tijdens de hoogtijdagen van de coronacrisis.

Dat is de bron van de reputatieschade, nog meer dan de inhoud van het doel zelf. Omdat het eerlijke verhaal voor veel merken, organisaties en leiders een uitdaging is, zou je het eerlijke verhaal dus ook het moedige verhaal kunnen noemen: de moed van het eerlijke verhaal. Giep Franzen is een groot inspiratiebron geweest, voor mij en voor velen in het vak.

Hoe Draagt Gevelreclame Bij Aan Zichtbaarheid? - De Bruyn Sign & Print

Het is niet voor niets dat Gert Koot en ik ons boek Marketingcommunicatie in 14 stappen aan Giep hebben opgedragen. Guy van Liemt is bedrijfseconoom en register marketeer. Hij stond aan de wieg van de Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO), een onderwijs- en onderzoeksinstituut op het gebied van geluk en economie dat onderdeel is van de Erasmus Universiteit Rotterdam, en hij was 10 jaar lang directeur van EHERO (tot 2023).

Elke dag wordt het moeilijker om zich van andere merken te onderscheiden. merkstrategieën zijn daarom sinds enkele jaren zo populair geworden. Het is dus nu van vitaal belang om te leren hoe u een merkstrategie kunt creëren Het creëren van een succesvolle merkstrategie kan echter een uitdaging zijn. Veel ondernemers of bedrijven hebben namelijk niet de benodigde tools.